Jumaat, 22 Mac 2013

All is well, all is well.

Sedang best berbual-bual dengan teman, bercerita tentang itu ini, sehingga ke topik ingin memiliki sesuatu, atau mempunyai sesuatu. Satu soalan yang ditanya oleh beliau membuatkan aku mengalami depression yang sangat teruk untuk beberapa minit.

" Ada cukup duit tak nak sangat benda tu?"

Ye wahai rakan-rakan ku yang lain, satu persoalan simple itu, membuatkan aku berfikir sehingga bercelaru dan bercabang-cabang kotak pemikiran aku ni bergerak. Kenapa mesti sebab duit boleh buat seseorang gila?

Waktu itu aku terfikirkan kawan-kawan yang lain yang dah ada sekurang-kurangnya motor, yang senang sikit hidup dorang, ada kereta sudah. Ada yang dah ada kereta DAN motor. Tak kisahlah atas nama ayah ke, moyang ke, sugar daddy ke, yang penting waktu tu aku cuma fikir yang mereka SUDAH ADA.

Sebagai lelaki, ye, perkara itu mengganggu aku pada waktu itu. Aku perlu mula dari bawah, dari tiada apa-apa, pada masa sama, kawan-kawan aku dah berada setapak dihadapan aku! Ah! Ini tidak boleh jadi, kenapa nasib aku macam ni! Berdesis hati aku waktu tu.

Astaghfirullah, sungguh menyesal aku boleh terfikirkan begitu. Waktu tu baru ingat cerita dan juga blog (cerita disini) dari seorang pensyarah aku dulu. "Cukuplah apa yang Allah bagi padaku!" Sudah tentulah benda tu cuma dalam hati je, menjerit pelik pula nanti.

Madam pernah bercerita, rezeki setiap individu telah ditentukan oleh Allah sejak azali lagi. Lambat ke cepat, lain orang lain cara Allah memberikan rezeki.

Apa lagi yang nak aku minta? Makan cukup, minum cukup, ada tempat tinggal dan yang penting kedua ibu bapa aku masih ada. Selagi aku tak kebulur, kehausan, cukup apa yang Allah berikan pada aku.

Time tu teringat cerita 3 Idiot dan tag line dalam cerita tu, " All is well, all is well"

All is well Ibu, jangan risaukan abang kat sini.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda Mungkin Meminati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Identiti

Foto saya
Teratak Sendiri
Seorang budak yang tidak pernah keluar dari 'zon selesa', kini diberi rezeki untuk menimba ilmu dan pengalaman di Bumi Kangaroo. Kadang-kadang membahasakan diri sebagai 'kawan' atau 'aku'. Parent-friendly gitu, ada kemungkinan parent juga membaca kisah-kisah 'noob' anaknya.