Ahad, 21 April 2013

Bila lelaki di dapur.

Bulan ni, adik aku yang dari JB duduk tinggal di KL dengan aku sebab dia nak kerja kat sini selama satu bulan. Alhamdulillah, adalah juga teman untuk aku kat sini.

Semalam adik aku tak kerja, dan disebabkan kebosanan dan kelaparan aku pun plan nak masak. Masak ape? Dengan nafsu makan yang berbagai-bagai, aku pun decide nak masak nasi ayam.

Sebagai lelaki yang selalunya cuma masak nasi goreng cina, nasi goreng bujang, nasi bujang dan paling cikai pun assist ibu memasak (baca:assist ibu shj), untuk menu macam nasi ayam yang special sikit ni memerlukan aku meminta bantuan dari Google.

4-5 kali baca untuk melekat dalam memori otak aku. Senang je rupanya, simple bangat aih! Tapi barang yang tak cukup semuanya aku suruh adik aku beli. Aku pula bertungkus lumus memotong bawang dan segala yang patut.

Nota untuk sesiapa yang jarang memasak dan baru belajar nak baca resipi;

 lain kali bila baca resipi, tolong baca juga kuantiti dengan tepat. Jangan tengok ada tulis nombor je, dah faham, FAHAM? Sebab aku tak perasan dia kata 2 ulas je bawang putih. Korang boleh agak lah berapa banyak aku sembelih bawang tu. 





Kuantiti tak banyak pun, maklumlah, 2 orang je makan. Cukuplah tu. Selagi aku rasa bahan-bahan boleh disumbat, aku sumbat. Sendiri makan memang kena puaskan tekak secukupnya. Bau pun sedap gila nasi tu!

Selepas beberapa jam menghempas pulas, akhirnya 'Nasi Ayam Rabun' pun siap.

 


Ye, memang ringkas je hidangan aku. Kenapa tak ada sayur? Cili? Aku taknak jawab persoalan tu. Ini adalah cubaan pertama aku. Banyak lagi perubahan boleh dilakukan pada masa akan datang. 

Kesedapan masakan air tangan aku dapat dilihat dari adik aku yang tambah nasi berkali-kali. Kuikuikui. Hang bila nak rasa masakan  'Nasi Ayam Rabun' pula?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda Mungkin Meminati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Identiti

Foto saya
Teratak Sendiri
Seorang budak yang tidak pernah keluar dari 'zon selesa', kini diberi rezeki untuk menimba ilmu dan pengalaman di Bumi Kangaroo. Kadang-kadang membahasakan diri sebagai 'kawan' atau 'aku'. Parent-friendly gitu, ada kemungkinan parent juga membaca kisah-kisah 'noob' anaknya.